Kliknij tutaj aby wrócić do działu "Maszynoznawstwo leśne"

CIĄGNIKI TYPU FORWARDER

 

 

       Są to ciągniki przegubowe o ramie dwuczęściowej. Na przedniej ramie znajduje się silnik , kabina kierowcy i żuraw hydrauliczny z kleszczowym chwytakiem. Na tylnej ramie znajduje się kłonicowe nadwozie , na które ładuje się drewno. Forwardery produkowane są w wersjach cztero – sześcio lub ośmiokołowej.

Zdecydowana większość oferowanych obecnie na rynku forwarderów ma następujące cechy wspólne:

-kierowanie za pomocą przegubu ramy nośnej,

-napęd na wszystkie koła,

-możliwość blokady dyferencjału wszystkich kół,

-możliwość blokady przegubu podwozia podczas pracy żurawia hydraulicznego.

Są maszynami przeznaczonymi do zrywki nasiębiernej drewna pozyskiwanego metodą sortymentową o długości kłód do 6 metrów.

Forwarder z łatwością pokonuje nierówności , niewielkie cieki wodne i inne przeszkody. Może również pracować na stokach o nachyleniu do około 30%, oczywiście w tym przypadku maszyna może poruszać się wyłącznie prostopadle do warstwic. Jazda po warstwicach jest dopuszczalna wyłącznie na stokach o nachyleniu około 10%.

Większe nachylenia grożą zsunięciem lub nawet przewróceniem maszyny. Forwarder nie powinien poruszać się po utwardzonych drogach , jego układy sterowania i przeniesienia napędu nie są do tego celu przystosowane. Oprócz zwiększonego zużycia opon w całym układzie napędowym występują dodatkowe przeciążenia , szczególnie przy włączeniu napędu obydwu mostów. Należy również dodać , że jazda z maksymalną prędkością przez dłuższy czas powoduje przegrzanie oleju w przekładni hydrokinetycznej. Ze względu na kolejne miejsca pracy forwarder powinien być dowożony na specjalnych przyczepach niskopodwoziowych.

Nasiębierna zrywka drewna forwarderem powoduje mniejsze szkody niż półpodwieszona zrywka skiderem – nie tylko bezpośrednio w drzewostanie lecz także w glebie.

 

 

 

TIMBERJACK  1110

Jest to nowy ciągnik , będący młodszym, ale większym i mocniejszym „bratem”, forwardera Timberjack 810B. Napędzany jest 6-cylindrowym silnikiem typu Perkins Turbo – Diesel , o mocy 114kW.

Timberjack 1110 dosłownie „naszpikowany” jest elektroniką , dzięki czemu – na tzw.displayu – operator ma możliwość kontroli funkcjonowania wszystkich mechanicznych oraz hydraulicznych układów sterujących ciągnika , a także śledzenia prawidłowości wykonywanych operacji.

Forwarder ten wyposażony został również w nowy model żurawia (jest to Loglift 71F, o zasięgu operacyjnym od 7,2 do 10m) gwarantujący – jak twierdzą producenci – szybsze , a przy tym precyzyjniejsze manewrowanie. Ponadto przeszklona i klimatyzowana kabina operatora , dzięki zastosowaniu systemu zapewniającego jej stabilne , poziome ustawienie , gwarantuje operatorowi poczucie bezpieczeństwa pracy i komfort.

 

VALMET 840

Jest to uniwersalny forwarder , który dzięki ładowności przyczepy (10000kg) może być wykorzystywany do załadunku i wywózki surowca zarówno z trzebieży , jak też ze zrębów zupełnych. Zestaw ciągnika z żurawiem (Cranab 650) oraz przyczepą produkowany jest w wersji sześciokołowej (ważącej 10600kg) i ośmiokołowej (11400kg). Jednostką napędową jest 4 – cylindrowy silnik wysokoprężny (Valmet 420DW) o mocy 84kW.

      Nowością Valmeta 840 jest hydrostatyczna przekładnia (tzw.Systemu D.T.C.) polepszająca , w porównaniu z innymi tej klasy forwarderami , jego właściwości trakcyjne. Z kolei specjalna konstrukcja przegubu gwarantuje dużą zwrotność i łatwość manewrowania przy jednoczesnym zachowaniu stabilności i bezpieczeństwa jazdy. Dodatkowo szerokie , niskociśnieniowe opony usprawniają poruszanie się zestawu niezależnie od uwarunkowań terenowych i w mniejszym stopniu wpływają na uszkodzenie gleby (mały nacisk jednostkowy)

 

VALMET 860 I VALMET 890

Forwardery o ładowności odpowiednio 12 i 18t , wyposażone są w sześciocylindrowy silnik Valmet 620 DWRE. Również te modele produkowane są w dwóch wersjach :sześcio- i ośmiokołowej. Cechy modelu Valmet 860 to: moc 125kW (170KM), uciąg 142kN, masa 12000kg (wersja 6-kołowa) lub 12700kg (wersja 8-kołowa), prześwit 660mm lub 620mm(w wersji 8-kołowej). Model Valmet 890 ma natomiast następujące cechy : moc 130kW (175 KM), uciąg 176kN , masę 15300kg lub 17800kg (w wersji 8-kołowej) i prześwit 660mm. Napęd obydwu forwarderów funkcjonuje podobnie jak w maszynie Valmet 820. Model 860 ma mieć niebawem swojego następcę „S-2”

 

DANE TECHNICZNE FORWARDERA TIMBERJACK1010

Wymiary:

Masa:                                        11000kg

Ładowność                                11000kg

Długość                                   9020mm

Szerokość (opony 600mm)       2680

Uciąg                                         14t

Prędkość max.                           34km/h

Moc silnika                                82kW

Przekładnia:

Hydrauliczno-mechaniczna , dwuzakresowa , typu powershift , ze zmiennikiem momentu Clark’a i skrzynią zakresów wysoki/niski , trzy biegi do przodu i trzy do tyłu.

Mosty:

Wyposażone w sterowane hydraulicznie blokady mechanizmów różnicowych , możliwość odłączenia napędu tylnego mostu.

Opony: Standardowe o szerokości 600mm.

Sterowanie:

Przegubowa rama , sterowana hydrostatycznie za pomocą dwóch silników , system Orbitrol.

Kabina:

Bezpieczna , jednoosobowa , wyciszona , klimatyzowana.

Żuraw: Loglift F60

Moment udźwigu                             -72Nm

Maksymalny wyciąg                        -10,2m

 

 

Leszek Suwalski

ul. Pocztowa 11a/2

89-500 Tuchola

 

 

Kliknij tutaj aby wrócić do działu "Maszynoznawstwo leśne"